Selasa, 19 Ogos 2014

Kongsi ilmu...




Assamualaikum kepada pembaca semua...

Kali ini aku teruskan coretan dalam blog ini. Aku baru pulang dari menghadiri kursus di PKG Kudat tentang Frog VLE yang berlangsung selama dua hari. Terima kasih kepada penceramah dan fasilitator yang banyak berkongsi ilmu tentang langkah-lamgkah membina laman pembelajaran menggunakan Frog VLE. Aku harap selepas ini aku dapat berkongsi segala ilmu yang diperolehi kepada rakan-rakan guru di sekolah aku nanti.

Kita sebagai manusia memerlukan orang lain untuk meneruskan kehidupan. Kita belajar ilmu daripada orang lain. Ilmu yang yang diperolehi itu harus dikongsi dengan orang lain kerana ilmu itu bukan milik kita tetapi milik Maha Bijaksana. Tidak sesiapa yang boleh berbangga dengan banyaknya ilmu yang diperolehi dan tidak boleh menjadi kedekut untuk berkongsi ilmu tersebut dengan orang lain. Percayalah ilmu kita akan bertambah jika kita sentiasa merendah diri dan tidak lokek berkongsi ilmu dengan orang lain. Jadilah seperti air hujan lebat yang menyuburkan tanah yang kering. Aku coretkan semua ini untuk berpesan kepada diriku ini yang selalu lupa bahawa ilmu itu bukan milik kita seorang.

Semoga kita berjumpa lagi pada coretan yang akan datang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan