Selasa, 19 Ogos 2014

Perjalananku sebagai seorang guru...Part 1

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca sekalian...

Pada post kali ini aku ingin berkongsi dengan kawan-kawan semua tentang perjalananku menjadi seorang guru. Sudah lama aku ingin berkongsi dengan kalian semua tentang ceritaku menjadi seorang guru. Dulu aku tidak pernah bercita-cita dan terlintas di hati pun menjadi seorang guru. Masa di bangku sekolah dulu apabila ditanya cikgu  apabila besar esok nak jadi apa, aku mengatakan yang aku ingin menjadi seorang doktor. Mungkin pada masa itu dalam fikiran aku tiada cita-cita yang lain selain ingin  menjadi doktor, polis, bomba, askar atau cita-cita lain yang sering diungkapkan oleh kanak-kanak sekolah apabila ditanya tentang cita-cita. Selepas menamatkan matrikulasi di Kuantan Pahang pada tahun 2002 aku tidak pun terfikir umtuk menyambung pelajaran dalam bidang pendidikan tetapi memilih mengambil jurusan Sains Komputer di Melaka.

Beberapa tahun selepas itu, selepas berjaya menghabiskan pengajian aku bekerja di syarikat swasta selama setahun di Kuantan dalam bidang IT. Selepas berhenti kerja di syarikat tersebut, aku mencari kerja lain. Tidak lama selepas itu, ayah kepada kawan baik aku memberikan aku borang permohonan Guru Sandaran Tidak Terlatih. Aku mencuba nasib mengisi borang permohonan tersebut dan menghantarnya ke PPD Kuantan. Aku memohon jawatan tersebut bukan kerana cita-cita aku ingin menjadi guru tetapi inginkan kerja semata-mata. Apakah terjadi selepas itu sama ada aku berjaya mendapatkan jawatan GSTT ke tidak saya akan sambung dalam post yang akan datang...

Bye...Assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan