Isnin, 12 November 2012

Jasamu akan ku kenang...

Aku memasuki darjah satu pada tahun 1991 di SK Teruntum Kuantan. Di sekolah inilah aku belajar membaca, menulis dan mengira. Terima kasih kepada semua guru aku yang gigih berusaha mengajar dan mendidik aku. Jasa mereka semua akan ku ingat sampai akhir hayat. Tanpa mereka semua mungkin aku tidak dapat menulis kisah aku ini. Sekarang baru aku sedar besarnya jasa guru mendidik anak bangsa. Aku tidak dapat bayangkan jika guru tiada apa akan jadi pada agama, bangsa dan tanahair kita sekarang. Adakah mungkin bangsa kita masih dijajah sehingga sekarang? Adakah tanahair kita masih diperintah oleh pihak asing?Besar sungguh jasamu guru...

Tapi aku terkilan, aku tidak dapat berjumpa dengan guru-guru sekolah rendah aku dulu...Ke manakah mereka pergi? Tapi apakan daya aku ini manusia. Fikiran aku tidak kuat untuk mengingati nama dan wajah guru ku semasa aku mula bersekolah dulu. Aku cuma mampu berdoa kepada Allah supaya mereka sentiasa dirahmati olehNya. Tanpa mereka siapalah aku sekarang ini?

Wahai anak-anak bangsaku, hargai dan hormatilah guru. Segala ilmu pengetahuan dan kemahiran yang kita perolehi selama ini berpunca daripada guru. Siapakah yang mengajar kita membaca sehingga kita dapat mengetahui dan menguasai semua ilmu yang kita pelajari? Siapakah yang mengajar kita menulis sehingga kita dapat menulis komen-komen dalam Facebook, menulis surat permohonan kerja dan sebagainya. Siapakah yang mengajar kita mengira sehingga kita dapat mengetahui jumlah duit yang ada dalam dompet kita sekarang? Hormatilah guru dan kenangkanlah mereka selalu kerana tanpa guru siapalah kita.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan